Kognitiv terapi

Kognitiv terapi bruges til at håndterer psykiske lidelser, samt psykisk besvær i hverdagen.

Hovedformålet med kognitiv terapi er at afhjælpe følelsesmæssig lidelse, og ændre uhensigtsmæssig adfærd, som hæmmer din livsudfoldelse.

I kognitiv terapi arbejdes med måden, vi tænker på - og med at finde alternative måder at tænke på.

Kognitiv terapi er en metode, til at hjælpe dig til at finde ud af hvornår og hvorfor, du ofte handler og reagerer uhensigtsmæssig, og finde alternative måder at reagere på.

I kognitiv terapi er du samarbejdspartner med din terapeut, i den proces der behøves, for at du kan nå dine mål med terapien. Din terapeut vil ofte give dig lektier for. Det kan være du skal registrere tanke - følelse - hvad du får lyst til - hvad du reelt gør, i situationer, som er besværlige for dig.

Der kan opstå en masse besvær indeni, hvis man aldrig gør, hvad man har lyst til at gøre.

Det, der er fokus på i kognitiv terapi, er, at du bliver i stand til selv at se på dine tanker i besværlige situationer, når de opstår. Du kan evt. selv se på det efterfølgende. Indsigten kan så give dig muligheder for at ændre dine holdninger og overbevisninger bag tankerne.

Kognitiv terapi bruges til behandling af meget besvær. Det kan være stress, angst, depression, bekymring, lettere sindslidelser, traume, samt ved problemer med alkohol.

Det er en behandlingsmåde, der giver dig redskaber til selv at arbejde videre med dit besvær i livet.

De kognitive metoder bliver anbefalet verden over, som første valg af terapi-retning til behandling af angst og depression.

Der er ikke nogen anden psykologisk metode, der er bedre dokumenteret i forhold til virkning, hvis du lider af angst og depression.

Kognitiv terapi har gennemgået mange faser, senest er kommet en helt ny retning: positiv psykologi, som hedder det, fordi den arbejder med opbygning af styrke, gode egenskaber, færdigheder, selvværd og modstandskraft.
Hvem vil ikke gerne arbejde med det!

Fra kognitiv terapi ved forskerne, at det er der, hvor vores fokus er, at vi vokser og gror. Så væk med fokus på svaghed, dårlige egenskaber, mangler, symptomer og sygdom, og frem med ressourcerne og det gode syn på dig selv.

Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du vil gøre noget ved din stress, depression eller angst.



Aktiv
Terapi

Kirsten Rejmers

Psykoterapeut MPF
Parterapeut
Sexolog
Ergoterapeut
Tlf. 42 29 88 44

Klinik:

Havnegade 30, 1.

7100 Vejle


Mail

---------------- 

Psykoterapeutforeningens logoMedlem af
Dansk Psykoterapeutforening


Medlem af
Dansk Sexologiforening


Ergoterapeutforeningen logo